17 July 2010

TAK SETUJUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!

Berita Harian Online | Ahli Parlimen Britain enggan temui Muslimah tutup muka

LONDON: Seorang ahli parlimen Britain enggan menemui pengundi Muslim wanita yang menutup muka dan mencadangkan undang-undang melarang pakaian seumpama.

Philip Hollobone, ahli parlimen daripada parti Konservatif pimpinan Perdana Menteri, David Cameron, ingin melihat larangan ke atas wanita menutup muka di tempat awam ala Perancis, walaupun rang undang-undangnya mungkin tidak mendapat sokongan.
Bagaimanapun, di kawasan pilihan rayanya, Kettering di tengah England, beliau mendesak agar wanita memakai pakaian menutup muka supaya membukanya jika ingin menemuinya.

“Jika dia berkata: ‘Tidak’, pada pendapat saya, dia boleh melihat wajah saya, tetapi saya tidak dapat melihat wajahnya, dan saya tidak yakin siapa yang dikatakan dirinya,” kata Hollobone kepada akhbar Independent.

“Saya ingin memintanya berkomunikasi dengan saya dengan cara lain, mungkin dalam bentuk surat.” Tambahnya: “Tuhan memberi kita muka supaya kita dapat menunjukkan wajah kita. Bukan sekadar kata-kata yang boleh menunjukkan peribadi kita, tetapi juga sama ada kita tersenyum, sedih, marah atau kecewa. Anda tidak boleh melihat wajah berkenaan jika muka ditutup.” – AFP