17 July 2010

which job rated the best ??!!

allow me to speak in Malay~...
bile kita tanya mana2 student university atau sekolah menengah tentang pekerjaan impian mereka nanti sudah tentu mereka akan jawab senarai pekerjaan yg sgt hebat dr kaca mata mereka seperti doktor.
dan apabila seseorang pelajar tu dpt pointer yg tinggi @ 4 flat, ramai yg mencadangkan mereka utk amek medic atau mana2 critical course. dan apabila kita menolak tawaran itu, mereka katakan kita menolak tuah atau tidak pandai memilih.apa makna sume ni??
adakah critical course hanya utk top student shj? sume top student student wajib amek critical course?
ergh...its so annoyed me and for me, these kind of community are very narrow minded.

dlm dunia ni tiada ranking pekerjaan terbaik kerana value terbaik itu susah nk dinilai. pekerjaan yg baik dr kaca mata kita tidak semestinya menghasilkan pekerja yg produktif. jika mereka ini hanya tahu bekerja tetapi tidak tahu bagaimana utk membangunkan masyarakat sendiri pown x gune my friends sume...

lagi satu, jika kita terlalu mengejar apa yg org lain kejar(popularity pekerjaan) tetapi kita tidak tahu menghalusi objective sbnr pekerjaan tersebut lagi x guna my friends...kita terlalu tertekan dgn pekerjaan kita, tetapi terkadang tu kita nmpk ada manusia yg sgt enjoy dgn kerja dia...kenapa agaknye ek dia gila2 enjoy semacam?
ini sbb dia have passion dlm apa yg dia wat. pekerjaan dia tu selari dgn minat inborn dia or maybe kemampuan dia.

oleh itu my friends, jgn la terlalu memandang apa yg org lain selalu pandang. tidak semestinya apa yg mereka pandang itu betul. dan mungkin juga kita tidak sama dengan mereka walaupun kita nampak majority manusia berjaya atau bahagia dgn kerja mereka tetapi ingatlah yang kita ni maybe golongan minority.

dan jgnla merasa terlalu rendah diri jika ramai yg pandang rendah pada kita kerana "EVRYBODY IS SELF-FISH" mereka memandang rendah kpd anda kerana mereka mahu diri mereka nmpk lebih tinggi dari org lain.