27 July 2011

Nanny Daycare

Hari ni dah masuk hari ketiga aku jaga nenek kat wad a.k.a tidur kat wad nih... Berbaloi gak cuti 5 bulan ni, at least banyak pengalaman dapat. Termasukla macam mana nak pakai kan pampers (bukan utk baby tp org tua) yang kompem siaz jumbo nyer pampers...
Selama tu juga, aku terpikir wad penjagaan ni tujuan utama nya mestila untuk menjaga kan...hehe specifically mestila utk memudahkan kerja2 nurse kat sini bagi ubat tiap masa plus mencuci bekas2 calitan pisau doktor. At the same time, sesuatu wad itu patutnye memberikan suasana yang harmoni sehingga mampu menyihatkan peakit walau tanpa ubat (merepek dah...). Tapi, apa yang aku nampak di wad tuut tuut tuut tuut (tidak berniat menyakiti mana2 wad) atau pun mana2 lah wad2 di dunia ni, pesakit hanya sihat physically, chemically dan biologically. Emotionally pula makin turun...


Yela tengokla suasana nya kat hospital ni especially wad, nurse ngan doktor sama2 tensen, dtg nak amik darah pun bawak sekali muka penat diorang. Bukan nak salahkan depa ni, faham sangat2 situasi diorang sebab aku pun akan kerja kat hospital gak nanti. So siapa yang salah? Hospital tu sendiri yang salah (tak pasal2 bangunan yang tak berdosa tu yang salah lak ek). Gini la, cuba la tukar suasana hospital tu, kalau Eric Leong datang ni mesti dia penat nak decorate semua. Hospital ni macam rumah jugak, kene la ada teknik pencahayaan yang elok, lampu yang cantik, lantai yang melapangkan, bau yang wangi, sofa temporari yang empuk, bunga2 hiasan, TV theater ke hehe baru la pesakit nak duduk hospital tak nak kuar2 dah. 


Agak nya suasana macam itu la yang membuatkan hospital ni lokasi terbaik pengambaran cerita hantu kan... Next time bila aku dah ada pusat rawatan sendiri (farmasi atau homeopathy), aku nak wat suasana rumah dan taman dalam pusat rawatan tu. Biarla org kata macam hutan Amazon pun, asal pesakit bahagia. Bukan tu je, aku akan pasangkan bacaan ayat Quran, ayat syifa’ dan lain2 setiap masa setiap sudut! Ha lagi satu, aku akan membenarkan sedara mara dtg melawat tanpa mengira bilangan dan umur. Kalau nak tidur ramai2 dlm tu pun boleh, ajak la sekampung..tak kisah. Sebab keluarga lah yang menyerikan pesakit, tapi dengan syarat diorang ni mestila senyum, cakap benda yang baik serta layan pesakit dgn mesra. Let the positive aura surround you!